Vad händer när larmet går?
Beroende på vad det är som har löst ut larmet kan händelseförloppet se lite olika ut vid en larmsituation. Nedan har vi sammanfattat flödet för de olika scenarierna.
Vad händer när larmet går?
Beroende på vad det är som har löst ut larmet kan händelseförloppet se lite olika ut vid en larmsituation. Nedan har vi sammanfattat flödet för de olika scenarierna.
LARMET LÖSER UT |
Händelsen registreras antingen som ett tekniskt larm eller ett larm med åtgärd och skickas vidare till Securitas larmcentral via antingen mobilt respektive fast bredband |
LARMET LÖSER UT |
Händelsen registreras antingen som ett tekniskt larm eller ett larm med åtgärd och skickas vidare till Securitas larmcentral via antingen mobilt respektive fast bredband |
TEKNISKT LARM |
Larmet orsakas av exempelvis batterifel, strömavbrott eller sabotage. Kunden meddelas om detta via push-notis och/eller e-post beroende på vilka inställningar du som kund gjort på Mina sidor. |
TEKNISKT LARM |
Larmet orsakas av exempelvis batterifel, strömavbrott eller sabotage. Kunden meddelas om detta via push-notis och/eller e-post beroende på vilka inställningar du som kund gjort på Mina sidor. |
LARM MED ÅTGÄRD |
Larmet orsakas av att någon av de larmande komponenterna i larmanläggningen registrerar en händelse eller att ett kontaktlarm skickats. Larmet skickas då till Securitas larmcentral samtidigt som kunden meddelas via push-notis och/eller e-post beroende på vilka inställningar du som kund gjort på Mina sidor. Eventuella rörelsedetektorer med kamera och videokameror som finns i larmsystemet tar en bild respektive spelar in en videosekvens* i samband med larm. |
LARM MED ÅTGÄRD |
Larmet orsakas av att någon av de larmande komponenterna i larmanläggningen registrerar en händelse eller att ett kontaktlarm skickats. Larmet skickas då till Securitas larmcentral samtidigt som kunden meddelas via push-notis och/eller e-post beroende på vilka inställningar du som kund gjort på Mina sidor. Eventuella rörelsedetektorer med kamera och videokameror som finns i larmsystemet tar en bild respektive spelar in en videosekvens* i samband med larm. |
LARMCENTRALEN |
|
LARMCENTRALEN |
|
RÄTT PERSONKOD |
Vid rätt personkod från behörig kontaktperson kommer man gemensamt fram till om det behövs en utryckning eller inte. |
RÄTT PERSONKOD |
Vid rätt personkod från behörig kontaktperson kommer man gemensamt fram till om det behövs en utryckning eller inte. |
FEL PERSONKOD |
Vid felaktig personlig kod kommer väktare att skickas till den larmade platsen. |
FEL PERSONKOD |
Vid felaktig personlig kod kommer väktare att skickas till den larmade platsen. |
UTEBLIVET SVAR |
Vid uteblivet svar från samtliga kontaktpersoner kommer väktare att skickas till den larmade platsen. |
UTEBLIVET SVAR |
Vid uteblivet svar från samtliga kontaktpersoner kommer väktare att skickas till den larmade platsen. |
FRI VÄKTARUTRYCKNING** |
Om gärningsmannen fortfarande befinner sig på platsen kan väktaren genomföra ett envarsgripande samt meddela polis. Väktaren åtgärdar även de eventuella skador (provisoriskt) som har uppkommit på bostaden i samband med inbrottet. Man kan jämföra det med att väktaren ger objektet första hjälpen. |
FRI VÄKTARUTRYCKNING** |
Om gärningsmannen fortfarande befinner sig på platsen kan väktaren genomföra ett envarsgripande samt meddela polis. Väktaren åtgärdar även de eventuella skador (provisoriskt) som har uppkommit på bostaden i samband med inbrottet. Man kan jämföra det med att väktaren ger objektet första hjälpen. |
* Videokameror genrerar aldrig några larm till larmcentralen. Som kund kan du däremot välja att bli notifierad via push och/eller e-post. Larmcentralen får aldrig någon tillgång till dina inspelade filmsekvenser eller till bildmaterial i realtid.
** Fria utryckningar gäller om den larmade platsen ligger inom 50 km från något av våra 170 lokalkontor. Se villkor för fria utryckningar i våra allmänna villkor.
LARMET LÖSER UTSteg 1 |
Händelsen registreras antingen som ett tekniskt larm eller ett larm med åtgärd och skickas vidare till Securitas larmcentral via antingen IP eller GSM. |
TEKNISKT LARMSteg 2, alternativ A |
Larmet orsakas av exempelvis batterifel, strömavbrott eller sabotage. Kunden meddelas om detta via push-notis och/eller e-post beroende på vilka inställningar du som kund gjort på Mina sidor. |
LARM MED ÅTGÄRDSteg 2, alternativ B |
Larmet orsakas av att någon av de larmande komponenterna i larmanläggningen registrerar en händelse eller att ett kontaktlarm skickats. Larmet skickas då till Securitas larmcentral samtidigt som kunden meddelas via push-notis och/eller e-post beroende på vilka inställningar du som kund gjort på Mina sidor. Eventuella rörelsedetektorer med kamera och videokameror som finns i larmsystemet tar en bild respektive spelar in en videosekvens* i samband med larm. |
LARMCENTRALENSteg 3 |
|
RÄTT PERSONKODSteg 4, alternativ A |
Vid rätt personkod från behörig kontaktperson kommer man gemensamt fram till om det behövs en utryckning eller inte. |
FEL PERSONKODSteg 4, alternativ B |
Vid felaktig personlig kod kommer väktare att skickas till den larmade platsen. |
UTEBLIVET SVARSteg 4, alternativ C |
Vid uteblivet svar från samtliga kontaktpersoner kommer väktare att skickas till den larmade platsen. |
FRI UTRYCKNING AV VÄKTARE**Steg 5 |
Om gärningsmannen fortfarande befinner sig på platsen kan väktaren genomföra ett envarsgripande samt meddela polis. Väktaren åtgärdar även de eventuella skador (provisoriskt) som har uppkommit på bostaden i samband med inbrottet. Man kan jämföra det med att väktaren ger objektet första hjälpen. |
* Videokameror genrerar aldrig några larm till larmcentralen. Som kund kan du däremot välja att bli notifierad via push och/eller e-post. Larmcentralen får aldrig någon tillgång till dina inspelade filmsekvenser eller till bildmaterial i realtid.
** Fria utryckningar gäller om den larmade platsen ligger inom 50 km från något av våra 170 lokalkontor. Se villkor för fria utryckningar i våra allmänna villkor.